Jangan lupa click saya :)

Gemuk itu penyakit

Sekarang ni, ramai betul orang gemuk dekat sekeliling kita. Tapi kita tak kisah pun. Sebab macam dah jadi perkara biasa. Malah, orang gemuk sendiri pun rasa "biasa" bila gemuk. Kenapa rasa "biasa"? Sebab boleh dikatakan, orang gemuk adalah majoriti rakyat Malaysia sekarang. 

30% penduduk di negara ini mempunyai berat badan berlebihan manakala 30% lagi obes.  -Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai-

*pic pow dekat pakcik Google*


Bermakna, 60% rakyat Malaysia gemuk. Tapi, ramai orang tak sedar yang gemuk ni merupakan satu penyakit yang merbahaya. Mesti kamu tak terfikirkan? Mesti kamu macam "ala gemuk je pun. Kenapa gemuk tu penyakit pulak?" Haa.. Kat situ la kamu semua dah silap. Meh saya bagi tau kenapa gemuk tu adalah satu penyakit yang merbahaya sangat.

Bila kamu gemuk, kamu telah membuka pintu yang luas untuk penyakit-penyakit datang kepada kamu. Antaranya adalah:

  • Darah tinggi 
  • Sakit jantung
  • Hipertensi
  • Barah usus 
  • Diabetes
  • Gout
  • Strok
  • Batu hempedu 
  • Penyakit hati
  • Paras kolestrol darah yang tinggi
  • Sakit di bahagian bawah belakang badan
  • Sukar bernafas
  • Osteoartritis spina (tulang belakang), pinggang atau lutut
  • Gangguan pembuangan air kecil
Hah. Banyak kan penyakit. Hanya sebab gemuk atau obes. Tapi nanti ada pulak yang cakap "kalau dah nak kena penyakit tu nak buat macam mana. Dah takdir macam tu" Ewah. sedapnya kau cakap macam tu. Tak pernah dengar ke ayat ni? "Allah tidak akan mengubah nasib seseorang sehingga dia sendiri mengubah nasibnya"[amek kau. besar-besar dah tulis. siap font color hijau lagi]

Sebenarnya, kamu sendiri yang kena berubah. Semua penyakit-penyakit tu boleh dielakkan. Kenapa tak nak elak? Kenapa biarkan saja? Sebab "gemuk tu biasa". Kenapa masing-masing buat endah tak endah saja? Sebab penyakit tu semua belum menimpa kamu.

Kamu tahu tak kenapa saya active dalam HERBALIFE?  "Ala sebab kau nak duit kami. Betul tak?" Salah. Sebab saya nak tolong orang-orang yang gemuk supaya tak dapat penyakit yang merbahaya. It's not your money I want, it's your health I am concerned about. Saya yang risau tentang kesihatan kamu. Tapi kamu? Kamu tak risau tentang diri kamu sendiri.

Saya sedih bila saya nak tolong, mereka cakap macam ni "takpelah, aku bahagia dengan badan aku sekarang". Bahagia? Bahagia bila berpenyakit?. Aneh manusia ni. Saya sedih bila saya nak tolong, mereka cakap macam ni "mahal. tak ada duit". Tak ada duit? Tapi  sanggup bertungkus lumus kumpul duit nak beli handphone baru, baju baru, kasut baru. Tapi, bila dah ditimpa penyakit, kena bedah sini sana, dan kos perubatan mencecah puluhan ribu, tiba-tiba ada duit. Sanggup korek segala tabung, korek segala bank untuk bayar kos perubatan asalkan kembali sihat. Kenapa tak elak penyakit tu sebelum dia datang? Mungkin manusia ni akan sedar bila ada sesuatu yang buruk menimpa mereka. Seperti kehilangan ahli keluarga akibat strok ke, diabetes ke. Baru ada "wake up call" dalam diri mereka kot? Tapi tak kan nak tunggu macam tu baru nak bertindak kan?

Saya harap kamu tak termasuk dalam golongan orang yang "bahagia berbadan gemuk" tu. Ubahlah diri ke arah yang lebih baik. Mencegah lebih baik dari mengubati.


 Mungkin tulisan saya kali ni agak kasar. Mungkin ada yang terasa hati dengan apa yang saya tulis. Saya minta maaf. Saya tak berniat nak sakitkan hati sesiapa. Saya cuma nak menyedarkan kamu dan menolong kamu. Saya sayang orang yang sayang saya. :)





0 orang bisik-bisik:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...