Jangan lupa click saya :)

Tutorial: Bagaimana nak letak Favicon didalam blog anda

Apa itu Favicon? Favicon atau nama panjang dia Favourite Icon adalah logo kecil yang ada dekat sebelah kiri address bar kamu. Nampak tak? Nampak tak? Kalau kamu buka blog kamu, by default, logo ni akan keluar bukan? 
*picture taken from Google*
Tapi bukan la sebesar alam macam nilah.

Pernah nampak tak blog orang lain yang letak gambar lain dekat situ? Siap ada yang animated lagi. Rasa teringin tak nak letak logo or gambar yang kita suka kat situ? Ala tak payah susah-susah cari blog orang lain. Tengok blog saya saja. Hihi. Nampak tak love kecil yang comel itu?




Tapi saya punya tak animated. Meh sini nak ajar meh. Tidak memerlukan sebarang html code. Tapi bukan yang animated punya.

Mula-mula haruslah sign in ke blog masing-masing. Jangan sign in blog orang lain.


Bila sudah ada di Dashboard, kamu click Design. Sudah? Bagus




Then, pergi ke Page Element 



Dekat Page Element tu kamu akan nampak Favicon. Silalah tekan Edit



Kemudian akan keluar pop up windows untuk kamu Configure Favicon kamu. Di sini, silalah klik Choose File. Kamu bolehlah pilih gambar apa yang kamu rasa berkenan dihati. Kalau tak ada gambar lagi dalam computer kamu, silalah Google terlebih dahulu. Tapi gambar tersebut mestilah dalam bentuk square dan tidak melebihi 100kb. Besar-besar sangat tak boleh. Setelah kamu selesai memilih gambar yang berkenan dihati masing-masing, click Save




Lepas tu, taadaa~~~ Kamu sudah ada favicon kamu sendiri~ Yay.


Tapi, Favicon ni macam ada masalah bila view dekat Mozilla Firefox. Tak tau lah kenapa. Sebab bila saya view dari Mozilla, gambar love saya tak keluar. Keluar yang default saja. Maybe saya silap setting or Mozilla tak support. Tidaklah dapat saya pastikan kenapa jadi begitu sebab saya malas nak figure out. Tapi kalau view guna Chrome or IE ok jerrrr~

Ok dah. Tu je.

Tata~


0 orang bisik-bisik:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...